W zapomnienie odchodzą już nieeleganckie i wyciągnięte swetry, które kojarzyły nam się głównie z niedbającymi o swój wygląd mężczyznami. Obecnie swetry są synonimem elegancji i mody, jednak wszystko zależy od modelu, który wybierzemy.
Sweter swetrowi nie równy
Początków mody na swetry można się doszukać w Anglii, gdzie w XIX wieku mężczyźni chętnie zakładali ja do gry w piłkę nożną czy jazdy na rowerze. Nazwa sweter pochodzi zresztą od angielskiego słowa sweat, co w dokładnym tłumaczeniu oznacza pot. Z biegiem czasu okrycia tego typu przestały jednak być kojarzone wyłącznie z uprawianiem sportów i weszły do użytku codziennego. Trudno natomiast jednoznacznie stwierdzić, iż weszły również „salony”. Producenci oferują nam co prawda eleganckie modele w stonowanych kolorach, jednak raczej nie zastąpią one marynarek. Można uznać, że swetry są rozwiązaniem pośrednim – nie są zbytnio wytworne, ale też nie będziemy się w nich prezentować niedbale. Różny efekt możemy osiągnąć zestawiając swetry z innymi elementami, między innymi koszulami czy podkoszulkami.
Dopasuj sweter do swojej sylwetki
Aby sweter dobrze spełniał swoją rolę, powinien być idealnie dostosowany do sylwetki. Jest to jeden z elementów męskiej garderoby, który należy dopasować do naszych gabarytów. Duży problem z wyborem odpowiedniego modelu mają panowie, którzy mają kilka dodatkowych kilogramów na brzuchu. Do pełnych sylwetek zaleca się ciemne tkaniny, które nie będą bardzo opięte. Optymalnym rozwiązaniem jest rozpinany sweter jednorzędowy. Niżsi panowie mogą optycznie wydłużyć sylwetkę dzięki stonowanym kolorom. Odpadają natomiast poziome paski i rzucające się w oczy barwy. Poprzeczne pasy zarezerwowane są natomiast dla mężczyzn o niezbyt szerokiej klatce piersiowej – takie połączenie optycznie poszerzy klatkę i ramiona. W sklepach możemy spotkać także swetry, które są nieco dłuższe od tradycyjnych modeli. Najlepiej prezentują się w nich mężczyźni o długich nogach. Dla reszty panów optymalna jest długość do końca linii pośladków.
*
Sweter, swetrem, a kurtka? Sprawdź to.